Přímá a nepřímá pracovní činnost

Evidence pracovní doby učitelů s možností rozlišení přímé a nepřímé činnosti

připomínáme již dlouho školami využívanou funkci v našem systému Docházka M.S.O., která se přizpůsobuje specifickým potřebám školského prostředí. Díky možnosti rozlišit přímou a nepřímou pracovní dobu učitelů máte nyní komplexní přehled o tom, jak a kde je pracovní doba vašich pedagogů využívána.

Docházka M.S.O. umožňuje zaznamenávat nejen čas strávený na pracovišti, ale i hodiny věnované přípravě na výuku, která často probíhá mimo školu – například doma. Tímto způsobem máte možnost vidět, jak učitelé svůj čas věnují přímé výuce ve škole i nepřímé činnosti, jako je příprava na hodiny, hodnocení prací nebo plánování.

Jak funguje evidence přímé a nepřímé pracovní doby v systému Docházka M.S.O.

Systém Docházka M.S.O. nabízí jednoduchý a přehledný způsob, jak sledovat pracovní dobu učitelů, včetně rozlišení mezi přímou a nepřímou pracovní činností. Zde je stručný přehled, jak to funguje:

  1. Evidence přítomnosti na pracovišti: Učitelé si zaznamenávají svůj čas strávený přímo ve škole, tedy přítomnost na pracovišti. Docházka M.S.O. automaticky počítá skutečné hodiny odučené ve škole, což je hlavní část přímé pracovní činnosti.
  2. Automatické dopočítání nepřímé činnosti: Po zaevidování přítomnosti na pracovišti systém automaticky vyhodnotí zbývající pracovní dobu do celkového úvazku, kterou označí jako nepřímou pracovní činnost. Ta zahrnuje čas na přípravu výuky, opravu prací, plánování a další činnosti, které učitelé vykonávají mimo školu.

Docházka M.S.O. školám přináší transparentní údaje o pracovním čase, díky nimž lze lépe optimalizovat řízení pedagogických činností i podpořit flexibilitu učitelů při vykonávání jejich pracovních povinností.

Jedná-li se o přímou nebo nepřímou evidenci, docházka umožňuje dopočítat nepřímou pracovní činnost do konce denního úvazku ten den. Vše se odvíjí od toho, co osoba označí na terminálu.

Pokud tedy osoba označí pouze ráno příchod a odpoledne odchod, systém automaticky dopočte do konce úvazku nepřímou pracovní činnost, aby ten den úvazek doplnil a den nevykazoval mínus. Osoba s velkou pravděpodobností „nečipne“ přesně v době, kdy skutečně odchází na nepřímou pracovní činnost. A proto je taková evidence nepřímé a přímé činnosti v systému pouze orientační.

Níže ukázka – „Čipnutý“ odchod ukončí pouze přítomnost na pracovišti a systém dopočte opět zbytek do úvazku. Tento postup se používá na většině škol. Podrobnější evidence se vede bokem u učitelů stále. I kvůli suplování, nadúvazkům apod.

Vypadá to zhruba takto. Je to varianta, kdy víme, že osoba označila příchod a následně odchod a nesplnila ten den celý úvazek.

Přímá a nepřímá pracovní činnost

Pokud si odchod na nepřímou činnost označí, tak v tu chvíli se počítá v docházce právě ta nepřímá pracovní činnost, pak se může opět vrátit ke klasické přítomnosti – přímé. Na docházkovém terminálu proto slouží tl. příprava. (jen by bylo nutné jej nastavit). Využívá se ve školách, kde nepřímou pracovní činnosti mají i na začátku dne např. ale dá se využít i k čipnutí nepřímé činnosti v průběhu dne. Nicméně znamená to v podstatě odchod na nepřímou práci a pak příchod zpět na klasickou přítomnost – na přímou.

Takto to může vypadat, pokud si osoba dojde označit na terminál odchod na nepřímou a pak návrat z nepřímé v průběhu dne:Přímá a nepřímá pracovní činnost

Systém má pak data, že nepřímá začala v 10h a skončila v 12 hodin a dále pokračovala přímá.

Podobně lze čipovat ráno nepřímou činnost před příchodem na pracoviště a odpoledne při odchodu z pracoviště. Pokud ale není označena přesně jak odpovídá skutečnosti, tak prostě odpovídat skutečnosti nebude. Je to pouze o tom, že přesná data získáme jen z přesných informací. Pokud to ručně zapíšeme na papír nebo do excelu nebo kamkoli jinam, bude to pochopitelně jiné než, když to někdo označí. To můžeme maximálně opět ručně přepsat v docházce. Ruční úpravy možné jsou také samozřejmě. I záznamy níže jsou pořízeny ručně, aby nebylo nutné pro ukázku pořizovat reálné průchody.

Přímá a nepřímá pracovní činnost

Nabídka může obsahovat mobilní aplikaci, např. pro učitele, aby nebylo nutné vždy docházet k terminálu. Terminál však doporučuji, především pro THP pracovníky. Pouhá mobilní aplikace nezajistí korektnost potvrzení pracovní doby a přítomnosti na pracovišti, i když je možné zapnout GPS lokaci.

docházková mobilní aplikaceStandardní docházková mobilní aplikace se používá pro ostatní pracovníky, kteří se často pohybují pracovně mimo školu. Aplikace má podobný vzhled jako docházkový terminál, aby byl pro ovládání co nejjednodušší.

Co nastane, když vyrazí pracovník mimo školu na pracovní schůzku a nevrátí se, jak ukončí pracovní úsek? Systém může automaticky docházku dopočítat (automatické ukončování neúplných záznamů), ale je to nutné označit jako celodenní záznam. Samozřejmě další možností zápisu je skrze mobilní aplikaci nebo pomocí webového prostředí, kde se dá pohodlně docházku editovat.

U pedagogických zaměstnanců se nepřímá hodina automaticky dopočítává na základě vloženého fondu.

 

Přejít nahoru